Genetická metoda čtení
8 hodin
Genetická metoda je jednou z metod počátečního čtení. Je to metoda „hláskovací“. Děti se neučí číst po slabikách jako je to v případě analyticko - syntetické metody, ale nejprve se naučí velká a pak malá písmena tiskací abecedy. Jednotlivá slova děti hláskují a hned zase spojují v celek. Tato metoda umožňuje rychlé čtení s porozuměním a brzký rozvoj čtenářství ve vazbě na vlastní četbu knížek pro začínající čtenáře.
Genetická metoda čtení:
Výzkumy dokazují, že dítě, které opakovaně zažívá čtenářský úspěch - přečte knihu odpovídající náročnosti, která ho baví a může své zážitky z četby sdílet s ostatními, si buduje kladný vztah ke knihám, ke čtení i a následnému budoucímu celoživotnímu učení. Cílem výuky českého jazyka v 1. ročníku tedy není jen zvládnutí techniky čtení a psaní, ale čtení s porozuměním, rozvoj komunikačních dovedností, rozvoj vlastních pisatelských tvořivých pokusů a budování vztahu ke čtení a čtenářského společenství školní třídy.
Cíle semináře - účastníci:
-
promyslí vzdělávací cíle českého jazyka v 1. ročníku ve vazbě na výstupy RVP a vyvodí komplexní vzdělávací cíle a výsledky učení v oblasti čtení a psaní s porozuměním.
-
porovnají postupy analyticko - syntetické metody čtení a genetické metody počátečního čtení ve vazbě na vzdělávací cíle a výsledky učení žáků 1. ročníku.
-
naučí se metodické a didaktické postupy genetické metody čtení.
-
seznámí se s pomůckami a dostupnými sadami materiálů pro výuku genetické metody čtení pro realizaci kvalifikovaného výběru těchto materiálů.
-
na základě videoukázek se pokusí o diagnostiku čtenářské úrovně techniky čtení žáka a navrhnou postup individualizace a podpory v jeho dalším čtenářském rozvoji.
-
promyslí vliv výuky genetickou metodou čtení na brzký rozvoj čtenářství u začínajících čtenářů. Analyzují vhodné knihy pro rozečtení začínajících čtenářů a navrhnou postup a aktivity pro začínající čtenáře a zavádění dílen čtení.
-
sdílejí vhodné strategie spolupráce s rodiči při výuce počátečního čtení a budování vztahu ke čtení a knihám.
Pořadí: 8